Acquisition Of Arabic Language In SMAIT Baitul Muslim
DOI:
https://doi.org/10.35719/pba.v4i2.145Keywords:
Acquisition, Improving, Arabic Language, SMA IT Baitul Muslim.Abstract
The purpose of this study was to see how Arabic language acquisition in SMAIT Baitul Muslim. This study examines the methods applied by educational institutions to help students learn Arabic. The purpose of this study was to improve the understanding of the Arabic learning process through a combination of observation, teacher and student interviews, and literature review. Based on research findings, Arabic language teaching at SMAIT Baitul Muslim uses interesting and dynamic teaching methods such as role plays, language games, and group discussions. Students' language proficiency is enhanced through Arabic extracurricular activities and language development activities such as the Language Glory Vaganza (LGV) and the Center of Language Improvement (CLI). Learning is influenced by various factors, including environmental support, learning styles, and student motivation. Students at SMAIT Baitul Muslim find learning Arabic interesting and rewarding, although there are still a number of challenges. This highlights the importance of innovative teaching strategies in improving Arabic language acquisition.
References
Abdullah, Irhamudin, et al. ‘Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara.’ Taqdir, 6.2 (2021) <https://doi.org/10.19109/taqdir.v6i2.6283>
Abidin, Zainul, and Abu Bakar Fahmi, ‘Pemerolehan Bahasa Kedua Model Terpimpin: Pembelajaran Bahasa Arab Di Ranting Muhammadiyah Mekarjaya Oleh Ustadz Kahar Chalasta’, Al-Ittijah : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 14.1 (2023) <https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v14i1.5699>
Adiluhung, Melani Candra Fransika, Vivia Salma Azzahro, Melani Widya Nafi’atus, and Lisma Meilia Wijayanti, ‘Pemerolehan Bahasa Arab Anak Usia 4 s.d. 8 Tahun Di Pondok Modern Arrisalah Ponorogo’, Lingua Franca, 1.1 (2022) <https://doi.org/10.37680/lingua_franca.v1i1.1220>
Annisa, Maryam Nur, et al. ‘Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik).’ `A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 12.2 (2023), < https://doi.org/10.31314/ajamiy.12.2.468-484.2023.>
Anshari, Mukhlis. ‘Akuisisi Bahasa Arab Pada Tataran Gramatika Dan Rasa Bahasa Bagi Pembelajar Non Arab.’ Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 1.1 (2018), <https://doi.org/10.32332/al-fathin.v1i01.1192>
Azaliah MAR, Nur, and St Kuraedah. ‘Teori-Teori Kontemporer Dalam Penerjemahan. ’ JAEL: Journal of Arabic Education and Linguistic 2 (2022),<https://doi.org/10.24252/jael.v2i2.32507>
Aziz, Abd, Suhada, and Ahmad Masruri, ‘Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini Dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers’, El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 2.02 (2022) <https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i02.831>
Chafidzoh, Tsaniananda Fidyatul, ‘Strategi Meningkatkan Pemerolehan Bahasa Arab Dengan Memperhatikan Tipe Kepribadian Siswa’, Al-Ma’rifah, 17.1 (2020) <https://doi.org/10.21009/almakrifah.17.01.05>
Hidayah, Nurul, ‘Peluang Dan Tantangan Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Pskolinguistik Pada Pembelajaran Bahasa Arab)’, Taqdir, 5.2 (2020) <https://doi.org/10.19109/taqdir.v5i2.4922>
Ismail, Moh., ‘Peranan Psikolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab’, At-Ta’dib, 8.2 (2013) <https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i2.508>
Jubaidah, Siti, ‘Pembelajaran Dan Pemerolehan Bahasa Arab Di Pondok Modern Gontor Di Darul Ma’rifat Gurah Kediri Jatim’, PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 27.II (2015) <https://doi.org/10.21009/parameter.272.09>
Maiza, Zikrawahyuni, ‘Proses Pemerolehan Bahasa Arab Berperspektif Gender Sebagai Bahasa Kedua Di Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN Bukittinggi’, HUMANISMA : Journal of Gender Studies, 4.1 (2020) <https://doi.org/10.30983/humanisme.v4i1.3201>
Nafisah, Thoibatun, Jasmani Jasmani, and Hamidah Hamidah, ‘Pemerolehan Ungkapan-Ungkapan Bahasa Arab Bagi Santriwati Baru Di Pondok Pesantren Putri’, Taqdir, 7.1 (2021) <https://doi.org/10.19109/taqdir.v7i1.7935>
Najah, Muhajirun, ‘Penerapan Pembelajaran Shorof Bagi Pembelajar Tingkat Pemula Menggunakan Metode Pemerolehan Bahasa’, Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5.1 (2019) <https://doi.org/10.14421/almahara.2019.051-07>
Nurqomariyyah, Afiva, et al. ‘Proses Akuisisi Bahasa Kedua Pada Anak.’ EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4.2 (2023), <https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.593>
Oktaviana, Anisa Rosi, ‘Efektivitas Metode Langsung Dalam Proses Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua Santri Pondok Modern Darussalam Gontor Putri 5 (Kajian Teori B.F Skinner)’, JILSA (Jurnal Ilmu Linguistik Dan Sastra Arab), 6.2 (2022) <https://doi.org/10.15642/jilsa.2022.6.2.151-161>
Pallawagau, Baso, and Rasna Rasna. ‘Pemerolehan Bahasa Asing Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Pemerolehan Bahasa Arab).’ Journal of Arabic Education and Linguistics, 2.2 (2022), <https://doi.org/10.24252/jael.v2i2.31151>
Ramadhan, Rachmad, and Muassomah, ‘Problematika Mahasiswa Asing Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Indonesia’, Shaut Al Arabiyyah, 10.2 (2022) <https://doi.org/10.24252/saa.v10i2.26172>
Siska, Nor Anisa, Muhammad Adib Farhan, Fasich Nur Firdaus, Muassomah, and Misnawati, ‘Pemerolehan Mufrodat Sebagai Bahasa Kedua Pada Mahasiswa Suku Dayak Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia UPR’, Shaut Al Arabiyyah, 10.2 (2022) <https://doi.org/10.24252/saa.v10i2.34322>
Syahid, Ahmad Habibi, ‘Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Kajian Teoretis Pemerolehan Bahasa Arab Pada Siswa Non-Native)’, ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2.1(2015) <https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1797>
Tongato, Tongato, ‘Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dan Aktivitas Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Kelas X Sma Pkp Dki Jakarta’, Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2.3 (2017) <https://doi.org/10.31538/nidhomulhaq.v2i3.81>
Yuliana, Yuliana, ‘Inovasi Pembelajaran Melalui Teknologi Informasi: Pengembangan Model Pembelajaran Melalui Internet’, Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 4.1 (2019) <https://doi.org/10.15575/isema.v4i1.5179>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhamad Fatkhul Muin, Ian Antono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.