Increased Mastery Of Arabic Vocabulary Through The Arabic Treasure Hunter Game
Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Melalui Game Arabic Treasure Hunter
DOI:
https://doi.org/10.35719/pba.v1i1.9Keywords:
Arabic Vocabulary, Arabic Treasure Hunter Game, Arabic LearningAbstract
This study examines the success of Arabic learning activities using the Arabic Treasure Hunt Game learning model to improve students’ Arabic vocabulary mastery while knowing their perceptions of the learning model. This study uses a qualitative descriptive approach with data collection methods through observation and interview techniques. This research was carried out in Darusy Syahadah Boyolali Islamic boarding school with the research subject of I' dād Kulliyatil Mu'allimāt (IKM) of 42 students. The data analysis method is a qualitative analysis technique equipped with a bit of quantitative descriptive data. The results of this study indicate that (1) the Arabic Treasure Hunt Game can increase students' interest in learning Kulliyatil Mu'allimāt (IKM) in learning Arabic vocabulary. (2) The Arabic Treasure Hunt game can help students improve Arabic vocabulary mastery. (3) Students perceive the Arabic Treasure Hunt Game is an exciting game that can increase interest and enthusiasm for learning, facilitate mastering new vocabulary, and improve the ability to master Arabic vocabulary.
References
Astuti, Widi. 2016. “Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab.” Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam 5 (2): 177–91.
Fajriah, Zahratun. 2015. “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab ( Mufradat ) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar.” Jurnal PAUD Universitas Negeri Jakarta 9 (1): 107–26.
Hermawan, Asep. 2018. Metode Pembelajaran Bahasa Arab. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.
Hutomo, Raka Swandhita. 2016. “Peningkatan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Ekonomi Dengan Metode Treasure Hunt Pasa Siswa Kelas X PM 2 Di SMK Negeri 1 Pengasih Tahun Ajaran 2015/2016.” Skripsi: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
Isnadi, Anom. 2016. “Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Dengan Metode Bernyanyi Di Kelas VII MTs Yapi Pakem Sleman Yogyakarta Tahun 2015/2016.” Skripsi: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Kusuma, Irma, and Santi Irawati. 2013. “Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Permainan ‘Hunting Treasure’ Pada Materi Himpunan Untuk Siswa Kelas Bilingual VII-A Di SMP Negeri 16 Malang.” Jurnal Online UM.
Lani, Haerul. 2017. “Analisis Kemampuan Penguasaan Kosakata Arab SIswa Kelas VII MTs Qur’aniyah Batu Kuta Narmada Lombok Barat Tahun Pelajaran 2016/2017.” Skripsi: Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram.
Munawwir, Ahmad Warson. 1997. Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia. Surabaya: Pustaka Progressif.
Nuha, Ulin. 2018. “Permainan ‘Treasure Hunt’ Sebagai Sebuah Strategi Pembelajaran Bahasa Arab.” TARBIYA ISLAMIA : Jurnal Pendidikan Dan Keislaman 7 (2): 256–77.
Nurmala, Arida. 2015. “Penggunaan Metode Permainan Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Inggris.” Artikel Ilmiah: Program Studi Magister Psikologi (SAINS) Fakultas Psikologi Universitas Airlangga.
Ramadhani, Aisyah Intan, and Zukhaira. 2019. “Pengembangan Arabic Treasure Hunter Untuk Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Di Kabupaten Klaten.” Journal of Arabic Learning and Teaching 8 (1): 72–81.
Riskasari, Ana. 2017. “Pembelajaran Mufradat / Kosa Kata Bahasa Arab Dengan Menggunakan Media Word Wall (Studi Eksperimen SMK Muhammadiyah 2 Lendah Kelas X).” Skripsi: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Sundari, Hanna. 2015. “Model-Model Pembelajaran Dan Pemefolehan Bahasa Kedua/Asing.” Jurnal Pujangga 1 (2): 106–17.
Sunhaji. 2014. “Konsep Manajemen Kelas Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.” Jurnal Kependidikan 2 (2): 30–46.
Utami, Rina Puji. 2018. “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Pada Mahasiswa Prodi Bahasa Inggris Melalui Metode Demonstrasi.” BRILIANT: Jurnal Riset Dan Konseptual 3 (3): 338–44.
Zulfa, Nabila. 2018. “Manajemen Pendidikan Kulliyatul Mu’allimat Dalam Pembentukan Akhlak Mulia Santriwati Di Pondok Modern Darussalam Gontor Putri 2 Mantingan Ngawi.” Skripsi: Program Studi Manajemen Pendidikan Islam Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.