Efektivitas 5 Madzhab Teori Belajar (Behavioris, Kognitifistik, Konstruktifistik, Generatif, Dan Humanistik Untuk Penerapan Pembelajaran Bahasa Arab

The Effectiveness of 5 Learning Theory Schools (Behaviorism, Cognitivism, Constructivism, Generativism, and Humanism) for Implementing Arabic Language Learning

Authors

  • Khofshoh Roichanatul Chikmah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Shofiyatu Zahrotil Muniroh Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Rika Triambarwati Diria Putri Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • M. Yunus Abu Bakar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.35719/pba.v3i2.130

Keywords:

Learning, School of Thought, Learning Theory, Pembelajaran, Madzhab, Teori Belajar

Abstract

Islamic education is a learning process that prioritizes religious issues. In Islam, differences of opinion are inevitable. Just as in jurisprudence, which has four schools of thought, there are five schools of thought in learning theory in education. Each learning theory has its understanding, characteristics, principles, and learning steps, as well as advantages and disadvantages. This article contains data obtained using library research techniques, where data is collected from references such as books, journals, articles, and other types of readings. The data presented is a compilation of six schools of thought in learning theory. The data includes the understanding, characteristics, principles, and learning steps, as well as the advantages and disadvantages of each school of thought. Understanding the schools of thought in learning theory is crucial before conducting a learning process based on Islam. The influence of learning theory schools on student learning outcomes is significant because each school of thought has its way of educating its students. Therefore, this article enables prospective Islamic educators to understand the learning theories that will be applied to their students.

Pendidikan Islam merupakan proses belajar yang mengedepankan masalah keagamaan. Dalam Islam tentu tidak jauh dengan perbedaan pendapat. Seperti halnya di dalam fiqih yang memiliki empat madzhab, dalam pendidikan juga terdapat lima madzhab teori belajar. Setiap teori belajar memiliki pengertian, ciri-ciri, prinsip-prinsip, langkah-langkah pembelajaran serta kelebihan dan kekurangan masing-masing. Artikel ini memuat data yang diambil menggunakan teknik library research yang mana data diambil dari referensi berupa buku, jurnal, artikel, dan jenis bacaan lainnya. Data yang dimuat merupakan saringan data mengenai enam madzhab teori belajar. Data tersebut berisi pengertian, ciri-ciri, prinsip-prinsip, langkah-langkah pembelajaran serta kelebihan dan kekurangan dari masing-masing madzhab. Madzhab teori belajar sangat penting untuk dipahami sebelum melaksanakan sebuah pembelajaran yang berdasarkan Islam. Pengaruh madzhab teori belajar terhadap hasil belajar siswa tentunya sangat besar karena setiap madzhab memiliki caranya tersendiri untuk mendidik siswanya. Maka dibuatnya artikel ini dengan tujuan agar para calon pendidik Islam memahami tentang teori belajar yang akan diterapkan kepada peserta didiknya.

References

Anam S, Mohammad, and Wasis D Dwiyogo. “Teori Belajar Behavioristik DAnam S, M., & Dwiyogo, W. D. (2019). Teori Belajar Behavioristik Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Universitas Negeri Malang, 2.an Implikasinya Dalam Pembelajaran.” Universitas Negeri Malang, 2019, 2.

Anggota, Novi Irwan Nahar. “Penerapan Teori Belajar Behavioris Dala Proses Pembelajaran.” Nusantara 80, no. 3 (1992): 305–9. https://doi.org/10.1111/j.1365-2141.1992.tb08137.x.

Aufa, Faiz Mazdha. “Al-Madkhal Al-Makrify Dan Pembelajaran Bahasa Arab.” Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 02 (2019): 173–90. https://doi.org/10.32699/liar.v2i02.649.

Baharuddin, Baharuddin, and Esa Nur Wahyuni. Teori Belajar Dan Pembelajaran, 2008. http://repository.uin-malang.ac.id/6124/.

Insani, Farah Dina. “Teori Belajar Humanistik Abraham Maslow Dan Carl Rogers Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan 8, no. 2 (2019): 209–30. https://doi.org/10.51226/assalam.v8i2.140.

Johari, Sihes. Teori Pembelajaran. Psikologi Pendidikan. Vol. 1, 2018.

Lathifah, Deni Nur. “Implementasi Teori Pembelajaran Konstruktivisme Pada Pembelajaran PAI Di SDN 05 Tubanan-Kembang-Jepara.” Jurnal Edukasi Nonformal 2, no. 2 (2021): 22–31.

Maiti, and Bidinger. “Teori Belajar.” Journal of Chemical Information and Modeling 53, no. 9 (1981): 1689–99.

Misbahayati. “Implementasi Model Pembelajaran Generatif Terhadap Aktivitas Dan Implementation Of Generative Learning Models On Student Activities And Learning Outcomes Of SDN 43 Rejang Lebong.” Jurnal Equation : Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika 3, no. 2 (2020): 194–205.

Muhamad Ali Abdul Basit, Rahma Putri Kholifatul Ummah. “Teori Tentang Belajar.” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab I “Kereativitas Dan Inovasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Indonesia,” 2016, 245–56.

Nurhasnawati. “Model-Model Pembelajaran Konstruktivisme.” An-Nida’ 36, no. 2 (2011): 237–59.

Nurlina, Nurfadilah, Aliem Bahri. Teori Belajar Dan Pembelajaran Inovatif. Edited by Hartono Bancong. Si Buku Makassar. 1st ed. Vol. 2. Makassar: LPP UNISMUH Makassar, 2015.

Parsiti, Ni Wyn, I Nym Wirya, and I Wyn Romi Sudhita. “Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri Di Desa Sebatu Kecamatan Tegallalang,” 2013.

Perni, Ni Nyoman. “Penerapan Teori Belajar Humanistik Dalam Pembelajaran.” Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar 3, no. 2 (2019): 105. https://doi.org/10.25078/aw.v3i2.889.

Qodir, Abd. “TEORI BELAJAR HUMANISTIK DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA Abd.” Jurnal Pedagogik 04, no. 02 (2017): 188–202.

Qodri, Abd. “TEORI BELAJAR HUMANISTIK DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA Abd.” Jurnal Pedagogik 04, no. 02 (2017): 188–202.

Rosyid, M Fairuz, Umi Baroroh, and A Latar Belakang Masalah. “TEORI BELAJAR KOGNITIF DAN IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB” 9, no. 1 (2019): 96.

Shahbana, Elvia Baby, Fiqh Kautsar farizqi, and Rachmat Satria. “Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran.” Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan 9, no. 1 (2020): 24–33. https://doi.org/10.37755/jsap.v9i1.249.

Solichin, Mohammad Muchlis. Paradigma Konstruktivisme Dalam Belajar Dan Pembelajaran. Edited by Ali Nurhadi. 1st ed. Pamekasan: Duta Media Publishing, 2021.

Suparlan, Suparlan. “Teori Konstruktivisme Dalam Pembelajaran.” Islamika 1, no. 2 (2019): 79–88. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.208.

Wibowo, Hari. Pengantar Teori-Teori Belajar Dan Model-Model Pembelajaran, 2015.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Chikmah, K. R., Muniroh, S. Z., Putri, R. T. D., & Bakar, M. Y. A. (2023). Efektivitas 5 Madzhab Teori Belajar (Behavioris, Kognitifistik, Konstruktifistik, Generatif, Dan Humanistik Untuk Penerapan Pembelajaran Bahasa Arab: The Effectiveness of 5 Learning Theory Schools (Behaviorism, Cognitivism, Constructivism, Generativism, and Humanism) for Implementing Arabic Language Learning. MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 103–118. https://doi.org/10.35719/pba.v3i2.130

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.