Penerapan Flipped Classroom dalam Meningkatkan Maharatul Kalam Mahasiswa PBA UIN Sunan Kalijaga

DOI:
https://doi.org/10.35719/pba.v5i1.153Keywords:
Flipped classroom, maharatul kalam, Arabic language learningAbstract
ABSTRACT
This study aims to determine the effect of the application of flipped classroom in improving maharatul kalam of PBA UIN Sunan Kalijaga students. This research uses a descriptive qualitative approach using a questionnaire method. Students were asked to study the material independently outside the classroom, while the time in class was for discussion and practice of speaking Arabic actively. The result showed that the application flipped classroom can significantly improve students confidence and maharatul kalam in Arabic, although there are some challenges related to access to materials and motivation to learn independently. This study concludes that the flipped classroom method is effective for improving students maharatul kalm in Arabic.
References
Aini, K. (2021). "Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Blended Learning Tipe Flipped Classroom Pada Masa Pandemi Covid- 19". Jurnal Literasi Digital, 1(1), 42-49.
Akhirudin Akhirudin, Rifqi Aulia Rahman. (2024). "Model Pembelajaran Flipped Classroom Berbasis Language Activity: Studi Evaluatif Pembelajaran Maharah Kalam". Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 8(1), 70-93.
Alaniah, A. S., Soraya, I., & Hamdani, A. S. (2024). "Upaya Membentuk Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Model Flipped Classroom Dalam Pembelajaran PAI". Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 69-87.
Arifuddin, A. (2023). "Strategi dalam Mengurangi Kecemasan Berbicara Bahasa Arab pada Mata Kuliah Maharah Al-Kalam Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Angkatan 2020 Fakultas Tarbiyah IAIN Parepare (Doctoral Dissertation, IAIN Parepare)".
Ario, M., & Asra, A. (2019). "Pengembangan Video Pembelajaran Materi Integral Pada Pembelajaran Flipped Classroom". AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 20-31.
Darmawati, N. W. S. (2022). "Model Pembelajaran Inovatif Bahasa Indonesia Berbasis Flipped Classroom pada Era Digital Dengan Pemanfaatan Google Classroom". Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia. 11(2), 168-177. https://doi.org/10.23887/jurnal_bahasa.v11i2.749.
De Vega, N., Raharjo, R., Susaldi, S., Laka, L., Slamet, I., Sulaiman, S. & Hartutik, H. (2024). "Metode & Model Pembelajaran Inovatif: Teori & Penerapan Ragam Metode & Model Pembelajaran Inovatif Era Digital". PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Destriani, D., & Warsah, I. (2022). "Pemanfaatan Model Pembelajaran Flipped Classroom Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar Islam Terpadu". SITTAH: Journal of Primary Education, 3(2), 175-190.
Dewi, P. (2021). "Pengaruh Flipped Learning Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di SD Negeri 3 Parepare". AL-ATHFAL: Jurnal Pembelajaran Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 91-110.
Fakhri, M. M., Andayani, D. D., Kaswar, A. B., Adistia, A. Z., & Fadhilatunisa, D. (2023). "Dampak Penerapan Flipped Classroom Terhadap Pengetahuan, Keterampilan, Dan Keterlibatan Mahasiswa Dalam Pembelajaran". Jurnal Ilmiah Edutic: Pendidikan Dan Informatika, 9(2), 127-138. https://doi.org/10.21107/edutic.v9i2.18353.
Farida, R., Alba, A., Kurniawan, R., & Zainuddin, Z. (2019). "Pengembangan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dengan Taksonomi Bloom Pada Mata Kuliah Sistem Politik Indonesia". Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 109.
Fatihatus Sa’adah and Zuhrotul Mufidah. (2024). "Metode Flipped Classroom Dalam Pembelajaran Maharoh Istima: Studi Kasus dan Hasil". Journal of Practice Learning and Educational Development 4(3), 178-183.
Firmansyah, M. B., & Suchaina, M. P. (2023). "Model Pembelajaran Multimodal Bermuatan Ekonomi Kreatif: Panduan Praktis Pembelajaran Multimodal Di Perguruan Tinggi". Aqilian Publika.
Fitrawansah, F., Sultan, S., Alif, J. K., Isma, A. A., Yope, S. A., & Harviani, E. (2024). "Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom Menggunakan Media E-Learning Berbasis Moodle". Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 13884-13892. n.d. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.14350.
Florina, N., & Atmazaki, A. (2023). "Pengaruh Model Flipped Classroom dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Menulis Proposal Kegiatan Siswa Kelas XI". Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 79-94. https://doi.org/10.30872/diglosia.v6i1.624.
Hamdanah, H., Hartati, Z., & Wandarohmah, N. K. (2024). "Menjadi Guru Hebat: dalam Membangun Kesiapan Belajar Perspektif Pendidikan Islam Abad 21 (Editor: Surawan).
Hastuti, W. D. (2020). "Membangun Motivasi dan Kemandirian Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Melalui Flipped Classroom di Masa New Normal Covid-19". E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo. 181-192.
Husein, S., Hamid, M. A., & Umar, M. S. (2020). "Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Online Berbasis Website Wakelet pada Program Intensif Pusat Pengembangan Bahasa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang". Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. 4(2), 175-209.
Imelita Eka Rosita. (2023). "Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam".
Learning, F., Daring, P. P., Ajar, P. H. B., Materi, P. B. A., Lokakarya,
P. A. R. M., & Hibah, P. (2020). "Flipped Classroom Dalam Paradigma Pedagogi Ignasian. Universitas".
Manan, A., & Nasri, U. (2024). "Tantangan dan Peluang Pendidikan Bahasa Arab: Perspektif Global". Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 9(1), 256-265. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.2042.
Martina Purnasari. (2024). "Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Model Flipped Classroom pada Mata Pelajaran PAI untuk Mengefektifkan Waktu dan Sumber Daya Manusia pada Sekolah Menengah Pertama". Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan. 3(2), 218-241.
Mulyasa, H. E. (2023). "Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara".
Nalole, Darwati. (2018). "Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-Kalam) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab". Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam. 1(1), 129-145.
Nur Indah Rofiqoh. (2023). "Penerapan Model Flipped Classroom dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Mahasiswa". Jurnal Ilmu Pendidikan Islam. 21(1), 1-14.
Nurfadhila, U. (2019). "Penggunaan Model Flipped Classroom dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Siswa". Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. 2(1), 19-28. Patandean, Y. R., & Indrajit, R. E. (2021). "Flipped Classroom: Membuat Peserta Didik Berpikir Kritis, Kreatif, Mandiri, dan Mampu Berkolaborasi dalam Pembelajaran yang Responsif". Penerbit Andi.
Ramadhan, A., Mansur, H., & Utama, A. H. (2021). "Implementasi Model Pembelajaran Flipped Classroom Pada Mata Pelajaran Siskomdig Siswa Kelas X". J-INSTECH. 2(1), 51-60. https://doi.org/10.20527/j-instech.v2i1.3815.
Ramadhani, R., Syahputra, E., & Simamora, E. (2023). "Model Ethno– Flipped Classroom: Solusi Pembelajaran Fleksibel dan Bermakna". Indonesia Emas Group.
Sanulita, H., Syamsurijal, S., Ardiansyah, W., Wiliyanti, V., & Megawati, R. (2024)."".
Siem, E. Y. E. (2021). "Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Berbantuan Aplikasi Kakaotalk". Jurnal Ilmu Budaya. 9(1), 152-164. https://doi.org/10.34050/jib.v9i1.13322.
Sobri, M., Nursaptini, N., & Novitasari, S. (2020). "Mewujudkan Kemandirian Belajar Melalui Pembelajaran Berbasis Daring Diperguruan Tinggi pada Era Industri 4.0". Jurnal Pendidikan Glasser. 4(1) (2020). 67.
Suparlan, S., & Masyudi, M. (2024). "Penerapan Metode Flipped Classroom dalam Peningkatan Kemampuan Speaking". NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan. 5(2), 932-942. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2660.
Syajili, A., & Abadi, A. M. (2021). "Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Peserta Didik p". Jurnal Pendidikan Indonesia. 2(10), 1639-1650. (2021). 2021-10–25, no. Vol. 2 No. 10 (2021): Jurnal Pendidikan Indonesia (Japendi). https://doi.org/10.59141/japendi.v2i10.304.
Ummah, A. T., & Nasih, A. M. (2022). "Problematika Penerapan Model Hybrid Learning pada Mata Kuliah Keterampilan Berbahasa di Departemen Bahasa Arab, Universitas Negeri Malang". JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts. 2(9), 1255-1271. https://doi.org/10.17977/um064v2i92022p1255-
1271.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rani Kusumaningrum Kusuma, Ita Rodiah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.