Implementasi Model Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA Sejahtera Pare Kediri

Authors

  •   Muhammad Qadhafi   Universitas Islam Jakarta
  •   Soraiya Usman   Universitas Islam Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.35719/pba.v5i1.171

  Keywords:

Learning model, Arabic, Arabic teaching

Abstract

This study aims to identify the instructional models implemented in the teaching of Arabic at Madrasah Aliyah (MA) Sejahtera Pare, Kediri, East Java. The research employs a qualitative approach using descriptive analysis. Data were collected through documentation, observation, and interviews, sourced from both primary and secondary data. Data analysis was carried out through data reduction, data display, and conclusion drawing. The findings indicate that three primary instructional models are commonly used in the Arabic language teaching process at MA Sejahtera: (1) the PAIKEM model, which aims to create an active, creative, and enjoyable learning environment to enhance students' motivation and engagement; (2) the game-based learning model, which serves as an interactive and enjoyable strategy to increase student participation and contextual vocabulary comprehension in Arabic; and (3) the social interaction model, which emphasizes the development of a language-rich environment (bi’ah lughawiyah) and strengthens speaking and listening skills through peer and teacher-student interactions.

References

Albina, M., Safi’i, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). MODEL PEMBELAJARAN DI ABAD KE 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), Article 4. https://doi.org/10.46576/wdw.v16i4.2446

Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.31538/ndh.v1i1.5

Bakri, M. A. (2017). METODE LANGSUNG (DIRECT METHOD) DALAM PENGAJARAN BAHASA ARAB. Al-Maraji’ : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.26618/almaraji.v1i1.2385

El Iqbali, M. M. (2017). MODEL INTERAKSI SOSIAL DALAM MENGELABORASI KETERAMPILAN SOSIAL. Jurnal Pedagogik.

Fajrin, R. M., Walfajri, W., & Khotijah, K. (2021). PENERAPAN METODE LANGSUNG DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB. لســـانـنــا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/ls.v10i2.8834

Hamdayama, J. (2016). Metodologi pengajaran. Bumi Aksara.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia : Jurnal Pendidikan Dasar, 4. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia/article/view/441

Mardiah. (2015). METODE PERMAINAN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI MADRASAH IBTIDAIYAH. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 1(1), 61–77. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v1i1.33

Naashir, F. A., & Hindun, H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di MAN 17 Jakarta. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(2), 289–294.

Paramitha, M. V. A., & Sutapa, P. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Permainan Sirkuit Untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, 3(01), Article 01.

Prayitno, W. (2013, Januari 28). PENDEKATAN PAIKEM BERBASIS TIK. BPMP D.I. Yogyakarta. https://bpmpjogja.kemdikbud.go.id/paikematik/

Rahim, A. (1418). Durusullughah Li Gairi Natiqina Bihaa. Islamic University.

Saefuddin, A., & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif. Remaja Rosdakarya.

Sindi, S. L. B., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Optimalisasi Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Permainan dalam Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar. Jurnal Lensa Pendas, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.33222/jlp.v8i1.2504

Sukmadinata, N. S., & Syaodih, E. (2012). Kurikulum dan pembelajaran kompetensi. Refika Aditama.

Tayeb, T. (2017). ANALISIS DAN MANFAAT MODEL PEMBELAJARAN. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), Article 2.

Trianto. (2015). Model Pembelajaran Terpadu. PT Bumi Aksara.

Ulandari, S., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.21067/jmk.v8i2.8309.

Downloads

Published

2025-06-24

How to Cite

Muhammad Qadhafi, & Usman, S. (2025). Implementasi Model Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA Sejahtera Pare Kediri . MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 60–69. https://doi.org/10.35719/pba.v5i1.171

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.